I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 13. januar 2013

Årets grønne nyttårsforsett

Snapshot av mitt nyttårsforsett for 2013
Bare for å få det på bordet med én gang; jeg har ikke kjempesans for nyttårsforsetter. I hvertfall ikke av typen; nå skal jeg skjerpe meg og bli et nytt og bedre menneske på omtrent alle områder. Å utvikle seg som menneske er kjempeflott, men da har jeg mer tro på å gjøre kontinuerlige mindre endringer ettersom det passer seg og motivasjonen er der. Det du ikke greier å endre på i dag, det kommer du ikke til gjøre noe med 1. januar heller, er min mening!

Tross det jeg nå har sagt, har jeg hatt minst ett nytt nyttårsforsett de siste årene; ett grønt ett...

Jeg har under utdannelsen min vært litt innom valgforskning, og vet derfor at jeg faller godt inn i mønstrene vi lærte om. En høyt utdannet kvinne med jobb i offentlig sektor = sannsynligvis opptatt av miljø! Og jeg er faktisk bevisst på at jeg skal bidra med et så lite karbonavtrykk som mulig i allmenningen.

Så jeg eier veldig lite, og forbruker ganske lite når jeg sammenlikner meg med andre nordmenn på samme alder som meg selv (men sammenliknet med eksempelvis den jevne inder så forbruker jeg ekstremt mye). Har heller aldri eid mye tidligere i livet - sparsom oppvekst, og er lite opptatt av materielle verdier (kjøkkenutstyr og treningsutstyr unntatt). Nå har jeg for inntil noen få år siden ikke hatt råd til å eie særlig mye heller. De siste årene har økonomien bedret seg merkbart, og jeg kan kjøpe mye mer enn jeg gjør. Men jeg velger å prioritere annerledes. Dessuten synes jeg det så mye ansvar og stress å eie mye - og det er for meg synonymt med tap av frihet. I stedet å kjøpe ting liker jeg å bruke pengene mine til opplevelser; trening, reiser m.m.

De siste årene har jeg bestemt meg for å gjøre minst én ny ting i forhold til å ta mer hensyn til miljøet hvert år, og dette har jeg også gjennomført. Som nevnt, små endringer er veien til suksess, tror jeg.

Forsettene til nå har vært som følger:

2012: Sykle til jobben hele året, og kun bruke annen transport enn egen kropp dersom det har vært høyst nødvendig. Resultat: syklet til jobben 166 dager.

2011: Kutte strømforbruket; ikke fyre særlig mye når jeg ikke er hjemme, lav innetemperatur, slå av alle apparater når de ikke er i bruk, og i den grad det går, ikke la ting stå på standby. Det fungerte, fikk strømforbruket mitt merkbart ned.

2010: Kutte ut/ned på bruken av plastposer; bruke medbrakt handlenett. Resultat: har alltid handlenett i veska, og har i tillegg greid å verve flere brukere av handlenett. Og til argumentet; jammen jeg må jo ha plastposer til søpla - du kan kjøpe nedbrytbare avfallsposer på butikken som er mye billigere enn plastposen du kjøper i kassa!

Selvsagt gjelder de tidligere års endringer forsatt når jeg legger til ett nytt. Så i sum begynner det nå å utgjøre en liten forskjell. I tillegg har jeg gjort noen flere ting underveis som ikke har startet 1. januar. Eksempelvis har jeg blitt en ihuga kildesorterer av absolutt alt (her slurves det ikke). Som det særingen jeg er, ble jeg direkte lykkelig når jeg endelig kunne ta i bruk mine blå og grønne poser. Dessuten kjøper jeg ikke løk fra New Zealand dersom det er mulig å få kjøpt løk produsert på Toten; prøver å være litt bevisst på matens reisevei. I tillegg føles det godt å ta økologiske produkter ut av butikken.

Men så kommer vi til 2013 - og det blir nok det tøffeste året til nå. Jeg skal spise mindre kjøtt og mer vegetabilske proteiner, siden det koster mye mindre energi og ressurser å produsere sistnevnte. I forkant har jeg tenkt at det kommer til å bli en utfordring; jeg er nemlig ikke særlig glad i erter, bønner og linser. Så jeg starter forsiktig med én middag i uka, men med planer om å øke mengden etter hvert. Om jeg ikke er glad i bønner, så er jeg veldig glad i en utfordring - så jeg tipper dette skal gå bra. Men vegetarianer blir jeg nok aldri.
Kikerter i bløt - skal bli et vanlig syn på min kjøkkenbenk
Nå har jeg testet forsettet i to uker, og so far, so good. Startet med noe lett jeg liker veldig godt; hummus. Suksess! Nå på fredag laget jeg en bønnesuppe, yummi!...
Uke 1
Uke 2
Og på min leting etter merkelige belgvekster har jeg vært innom en rekke grønnsaksbutikker og har allerede fått en ny favoritt; Provence delikatesser på Sagene/Bjølsen. For en kundeservice! Må bare reklamere, siden det var så veldig hyggelig å handle der.
Kjempebra kokebok, kan anbefales!
Samosa - coming soon; filodeig er innkjøpt
Jeg har kjøpt meg en veldig bra og inspirerende kokebok, og ser at jeg har mye å lære. Men jeg liker å lære. Hvis noen har noen gode tips og oppskrifter innen temaet belgvekster, så mottas de med takk.

Pllanene er klare for forsettene for mange år framover. Problemet er bare at nå blir de tøffere og tøffere.Selv om jeg innledningsvis sa at karbonavtrykket mitt ikke er så stort, så står jeg for et ganske stort CO2-utslipp gjennom treningen. Jeg har et høyt O2-opptak, og som jeg har skrevet før; fett som forbrennes omdannes til CO2. Så det som skjer rundt omkring i Norges treningssentre nå for tiden kan karakteriseres som en regelrett miljøkatastrofe - hvis det hadde vart... Godt de fleste slankenyttårsforsettene varer så kort tid!

Ellers har jeg selvsagt noen mål og ønsker for 2013, og opptil flere av dem innebærer store utslipp av CO2 fra egen kropp, men det kan jeg skrive om en annen gang. Håper på et strålende 2013 for dere alle!

12 kommentarer:

  1. Wow! Du imponerer som alltid! Jeg tar gjerne en middagsinvitasjon altså, samosa kan jeg ikke huske å ha spist.... jeg er ikke snauere enn at jeg inviterer meg selv hehe ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg joiner! EK

      Slett
    2. Takk for tilliten. :D

      Hehe, skal bare teste noen oppskrifter til, få litt mer dreisen på det så kommer det invitasjon. :-)
      En bonus med dette prosjektet er at bønner er veldig billig, ergo kan man invitere til middag uten å blakke seg.

      Slett
  2. Moro å lese! Siden jeg ikke spiser kjøtt, blir et en del grønnsaker. Men er ikke flink med bønner og linser, så her trengs det inspirasjon! Gleder meg til å se bilder av de nye rettene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men hvordan får du i deg nok proteiner dersom du ikke spiser kjøtt og heller ikke bønner og linser?

      Siden jeg lever på et kosthold basert på mye proteiner og et kontrollert inntak av karbohydrater, er jeg fryktelig nøye på at det alltid en viss mengde proteiner i det jeg spiser, særlig til middag. Ergo så jeg ingen annen utvei enn å kaste meg på belgvekstene. :-)

      Slett
  3. Skjønner at jeg nesten må lage en serie etter disse innspillene - ukas bønner?...

    SvarSlett
  4. +1 på dette initiativet. Right up my alley!

    Gleder meg til å se spennende og enkle plantebaserte oppskrifter på bloggen fremover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Begynner nesten å angre på innlegget nå i takt med at forventningspresset øker... :-)

      Slett
  5. Ja, nå venter vi på ukas oppskrift framover! Jeg spiser mye fisk, egg og ost. Og du husker vel matpakka mi? Alltid en skive med egg og røkt laks!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sorry, matpakka di har nok forsvunnet ut av minnet nå etter såpass mange år som det har blitt. :-)

      Men det er vel veganerne som sliter mest med å få nok proteiner så klart, man bør ha godt grep på det man driver med om man skal være det.

      Slett
  6. Go girl!!!
    Jeg må si meg enig i mye du gjør. Jeg føler jeg er ikke så elendig antimiljø heller. JEg bruker også medbringet handlepose , kildesorterer, spiser lite kjøtt. Men jeg kjører bil altfor mye!!! Sorry det har med å rekke barnehage og jobb om morgenen og komme seg tilbake opp Konnerudbaken før barnehagestenging. ellers ville jeg nok løpt til og fra jobben. Om et par år kanskje.
    Og det om hvordan vi prioriterer; det er nok forskjellig, men for noen år siden bestemte jeg meg alltid å vurdere.."skal det gjøre meg lykkeligere?" hvis ikke er det ingen vits å kjøpe, bruke penger på. Derfor reiste vi til Hawaii og har vi 25 år gammel kjøkken. Men jeg er stortsett lykkelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tommelen opp for prioriteringen Hawaii foran nytt kjøkken - hadde gjort akkurat det samme. :-)

      Skjønner godt at man ikke kan greie seg uten bil når man har barn. Jeg skal jo bare bringe meg selv rundt. Utelukker ikke at jeg får meg bil en gang i framtiden, men for øyeblikket er det ikke inne på prioriteringslisten. Så innen jeg eventuelt blir bileier håper jeg det har skjedd ytterligere framskritt innen batteriteknologien, slik at det finnes elbiler med større rekkevidde enn i dag (tror aldri jeg får råd til en Tesla).

      Slett

Related Posts with Thumbnails